Haber Değeri Kavramı

Haberi tanımlama yerine kullanılan diğer bir yaklaşım , haberin içinde yer alan bazı temel öğeler olan haber değerlerine (news values) eğilmedir.Bu yaklaşım şeklinin amacı ise, haberciliğin dayandığı temel ilkelerin ne olduğunu göstermektir.Aslında bu yaklaşım .Batı dünyasında yaygın ve evrensel bir kullanım kazanmış bulunan , insanın ilgisini çekmeye yönelik haber anlayışının değerlendirilmesi ve tartışılmasıdır.

Batı dünyasınında yaygın haber anlayışına göre ‘bir köpek bir adamı ısırırsa bu haber değildir , bir adam köpeği ısırırsa bu haberdir ‘. Yalnız bu anlayışın , insanın ilgisini çekme açısından yaklaşılarak geliştirildiği akıldan çıkarılmamalıdır.Ayrıca , bu anlayış gereği olarak haberin tanımlanamayacağı, fakat sezilebileceği görüşü de yerleştirilmiştir.Bu anlayışla birlikte , sürekli olarak haber içgüdüsü haber kokusu alma haber gözü gibi kavramların kullanımı , gerek gazetecilik mesleğinde gerekse akademik çevrelerde büyük bir yaygınlık kazanmıştır.

Haberin içinde yer alan temel öğeler olan haber değerlerini dikkae alan bu yaklaşım , haberi tanımlamaktan çok , haber kavramını açıklama çabasındadır. Aslında bütün bu çabalar , genelde yine haberi doğrudan ya da dolaylı olarak tanımlamaya yöneliktir. Amaç ise , haberde neler bulunduğunu , bulunabileceğini ortaya koyabilmektir.Pek çok Amerikan gazetecilik kitabında bu çabanın çeşitli örneklerini bulunabilir.Genelde , haberde bulunması gerekli öğeler olan , haber yapılırken haberciliğin temel ilkelerinin oluşturan haber değerlerini , beş ana kümede toplamak mümkündür:

1.zamanlılık

2.yakınlık

3.önemlilik

4.sonuç

5.insanın ilgisini çekme

Bazı yazarlar , yukarıdaki değerlerse başka değerler de eklerler.Bunlar arasında , anlaşmazlık  (conflict) , kuşku (suspense ), gariplik (odditiy)

duygulara yönelme (emotions), yenilik şimdi  olması, tazelik özellikleri taşıması , en geç olması ,yeni ortaya çıkması (orijinallik) yer almaktadır.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: